Dag 17 – Vrijdag 20 januari

Weinig zicht

We hadden gehooprt dat het helder weer zou zijn en zodoende goed zicht op de gletsjer zouden krijgen. Helaas te veel wolken, af en toe is er wel iets te zien. Als je dus echt naar de gletsjer wil en niet helemaal wandelen, kun je een helicopter nemen die vanaf diverse plekken in de vallei vertrekken. Echter vandaag nog niet gehoord, blijkbaar is boven het zicht ook slecht.

We rijden eerst naar het parkeerterrein bij Lake Matheson, ook een idee van Pene. Het is redelijk druk, maar het is gelukkig een schitterend gebied rond het meer. Het is bijna een ongeschonden regenwoud(je) zoals de hele vallei er heel lang geleden uit moet hebben gezien. De vallei is ontstaan door de gletsjers die vanuit de hoge bergen helemaal tot de oceaan reikten.

Verder langs de kust langs slingerende wegen, dan weer door een vlakke vallei. We lunchen in Harihari

Na de lunch rijden we verder langs de kust naar Greymouth, we stoppen niet hier maar rijden door tot de Pancake Rocks, die hebben we 8 jaar geleden ook bezocht. Het zijn rotsen in zee en zien eruit als opgestapelde pannenkoeken. Het is een echte toeristische trekpleister, cafe’s en souvenierswinkels. Ook hier valt het op de hoeveelheid japanners, ik vermoed dat zij gemiddeld gezien de meest voorkomende toerist zijn in Nieuw Zeeland.

We staan nu op een eenvoudige camping Charleston Motorcamp, met de minste voorzieningen. Vlakbij is een cafe/restaurant de Charleston Tavern waar we wel heerlijk hebben gegeten voor weinig.